fredag 6 maj 2011

Neti neti

Nej, det är inte dethär. Heller.

Handen öppnar sig, det jag nyss hållit fast glider ur mitt grepp. Är snart glömt, som om det aldrig varit.
Det var något annat jag skulle.

Jag lät mig luras igen, lät mig lura mig. Och dig.
Jag är inte din. Jag hör inte hemma i ditt hus, ditt liv, dina ljusa ögon, din varma stadiga hand kring mitt bakhuvud. Jag hör inte hemma i din dröm, du inte i min.

Kurser jag hoppar av, lappar med telefonnummer som smulas sönder i jackfickorna, halvlästa böcker i sneda dammiga travar. Blicken i tomma luften mellan dem.

Frestelsen är alltid där, det skimrande luftslottet i fjärran. Allt detta ska bli ditt, om du bara. Och jag faller igen och igen, och aldrig mer, och igen.

Då flyttar jag in, vilar några stulna timmar i himmelssäng och äter aska från guldfat. Tills det bleknar omkring mig och jag återigen är där jag bör vara, vid vägkanten, på väg.

Det var något annat jag skulle.

lojalitet

11 kommentarer:

Anitha Östlund Meijer sa...

Underbar text som ger mycket bilder

Pia sa...

Stark text med fint bildspråk.

Pärlan sa...

Gillar mycket! Och känner igen mig bitvis....

marmoria sa...

Handen om bakhuvudet och askan från guldfatet, stulna ögonblick från den dammiga vägkanten. Vackert. Välkommen igen! Vi saknar dig.

marie ettanbo sa...

Fantastisk text!

saqer sa...

En skarpt talande blick ut "i tomma luften":) Gillar och instämmer i kör!

Anonym sa...

(morr, första kommentaren försvann i cyberrymden. Sammanfattning:)
Gillar gillar gillar - och det väcker många känslor och tankar i mig. Mycket vackra formuleringar som ger träffsäkra bilder för mig. Ja, glad att vi skrev på samma dag idag :)

Kalle Byx sa...

Välkommen tillbaka. Härlig text med talande bildspråk.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Gillar och alla andra har redan sagt allt. Vackert!

Tisteln sa...

hela texten är som en flykt... jag gillar

Lillemor sa...

Du är tillbaka! Glad för det. Och för texten, askan, himmelssängen, dom tomma blickarna. Hoppet och frånvaron av hopp.